top of page

הרצאות למועדים

הרצאה לחג שבועות – פולחני מים בתרבויות שונות

מים מים בששון - מסע עולמי לחגיגות מים 

כ-70% מגופנו עשוי מים, אנחנו זקוקים למים על מנת להתקיים ומשתמשים בהם גם לניקוי הגוף. אך בתרבויות רבות למים יש תפקיד חשוב בטיהור הגוף והנפש. במסע צילומי חוצה יבשות נתחקה אחר פולחני מים בתרבויות שונות.
 

שמות רבים יש לחג השבועות: חג מתן תורה, חג האסיף וחג הקציר, יום הביכורים, יום הקהֵל ויום החמישים. במהלך השנים, באופן לא רשמי, הפך חג השבועות גם לחג המים. מקור החיבור בהקבלה המקראית בין תורה למים ובמנהג התזת המים שנהוג בחג. חג השבועות, מסמן גם את שלהי האביב ותחילת הקיץ, הוא הזדמנות מתאימה להכיר תרבויות נוספות בעולם בהם המים משמשים לפולחן התזה, טבילה וטהרה.

"מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה." ~ שיר השירים
 

"טיפת מים הנופלת ללא הרף על אותו מקום לבסוף שוברת את אבן הגרניט החזקה ביותר." ~ אלפונס אלה

מנושאי ההרצאה לחג השבועות:

  • פסטיבל המים הגדול בעולם – 110 מיליון....... סגפנים, גורואים ומאמינים התקבצו בהודו לכינוס הדתי הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית המתרחש פעם ב- 144 שנים. מהי משמעות טקסי הטבילה בנהר הקדוש, התפילה וההיטהרות? למה הם ישנים על מסמרים והולכים על גחלים וכיצד נראה אירוע ענק שכזה?
     

  • מים קדושים בקברי הצדיקים, טבילה בירדן ושריפת גופות המתים על נהר הגנגס. מהו תפקיד המים בפולחנים הללו?

  • ממלחמות המים שבפסטיבל סונגקראן בתאילנד דרך קרנבל הקרח של קוויבק ועד לחגיגות הצבע והמים בפסטיבל ההולי. מים מים בששון.....
     

  • ביקור בקרנבלים ססגוניים ובפסטיבלים מקצווי עולם - חוויה, העשרה, כיף!!!

  • ההרצאה מלווה בצלומים מרהיבים, מוזיקה וספורים מאחורי הקלעים של צלם מגזין "מסע אחר"

מדוע מכונה חג השבועות חג המים?

  • בין יהודי מרוקו רווח מנהג שבסוף לימוד האזהרות בשבועות (פיוט שבו נמנות כל המצוות שבתורה) שפכו קצת מים על המסיים, משום שהתורה נמשלה למים וכן משום שמים הם מקור החיים והתורה היא חיינו.
     

  • על פי הגמרא בתענית, כשם שמים שאינם הולכים אלא ממקום גבוה למקום נמוך, כך דברי תורה אינם הולכים אלא למי שמנמיך עצמו, ולכן בחג השבועות, זמן מתן תורה, נהגו לשפוך מים.
     

  • בקונטרס "נוהג בם" נכתב שכיוון שנהגו בליל חג השבועות להיות ערים בלילה וללמוד תורה, בהגיע הבוקר היו עייפים, ולכן נהגו להתיז מים על העם כדי לעוררם.
     

  • כיון שמשה רבנו ניצל מיד המצרים במי היאור, ומשה רבנו נולד בז' באדר, ובתורה כתוב – ותצפינו שלושה ירחים, יוצא ששלושת הירחים הסתיימו בחג השבועות (הנחגג בו' בסיוון). לזכר הצלת משה נהגו לשמוח עם מים.

Get the

?

לשאלות, הזמנות ובקשות השאירו פרטים ונדבר בקרוב

תודה שפניתם, נחזור אליכם בקרוב

צור קשר

הייתם בהרצאה או סדנה, ספרו לי מחוויתכם האישית

bottom of page